Baron Prášil a další bijáky v novém.
Karlovy Vary, 5.7.2016 Návštěvníci karlovarského filmového festivalu si mohou letos vychutnat další restaurovanou klasiku, Intimní osvětlení režiséra Ivana Passera. Zlínský filmový festival zase otevřel svůj program restaurovaným Baronem Prášilem.
Znovu nasazené filmové klenoty přivádějí do kin tisíce nových diváků, obnovují zájem o jejich autory a vydělávají tak další peníze
Digitální restaurování filmu přijde zhruba na jeden až jeden a půl milionu korun. Alespoň podle informací Nadace české bijáky, která se zabývá právě financováním „opravy“ nejdůležitějších stavebních kamenů z dějin československé kinematografie. Milion korun stálo třeba Formanovo Hoří, má panenko. Jasného Všichni dobří rodáci byly dražší zhruba o dvě stě tisíc, Menzelovy Ostře sledované vlaky pak přesáhly milionové náklady o nějakých tři sta tisíc.
U každého filmu je to jiné. Nejčastěji největší množství hodin strávíme digitálním čištěním obrazu, ale ostatní činnosti jako barevné korekce, čištění zvuku či technologické konzultace zaberou rovněž stovky hodin,“ odpovídá restaurátor Ivo Marák ze studia UPP.
Na podobnou částku tak přišly rovněž práce na Baronu Prášilovi. A na transparentním účtu nadace, založeném právě pro tento účel, se sešlo před premiérou filmu téměř 800 tisíc korun od různých dárců. Třeba pražské Muzeum Karla Zemana, sídlící pod Karlovým mostem, přispělo skoro 70 tisíci korunami.
Nadace uspěla i při přijímání plateb prostřednictvím DMS zpráv. Získávat peníze tímto způsobem se ale Českým bijákům daří i v obecnější rovině.
„Jen na DMS se podařilo od jejich spuštění do konce března 2016 vybrat téměř 80 000 Kč. Nadace nikdy nežádala stát o dotaci nebo grant, věříme, že skromné prostředky plynoucí ze státního rozpočtu ministerstvu kultury by měly být především využity pro nově vznikající umělecká díla,“ říká Alice Šikošová, místopředsedkyně správní rady nadace.
I díky těmto penězům tak nově zrestaurovaný film s Milošem Kopeckým v hlavní roli zahájil na konci května 56. ročník Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně. Restaurační práce přitom nebyly vůbec jednoduché.
„Kromě řady poškození, které jsme museli odstranit, jsme museli hlavně nastudovat technologické postupy, které Karel Zeman při výrobě Barona Prášila použil a adaptovat je do dnešního digitálního prostředí,“ popisuje neobtížnější část prací na filmu hlavní restaurátor Ivo Marák.
„Jedná se hlavně o části filmu, kdy Karel Zeman kombinoval barevný a černobílý negativ, které následně laboratorně upravoval do barevné podoby tak, jak film známe,“ dodává.
Odbytiště? Kina, blu-raye i festivaly
Film ale nepobavil jen Zlín, nejspíše se mu bude dařit i nadále. Alespoň soudě dle úspěchu znovuuvedení předchozího Zemanova filmu.
„Restaurovaným filmům se v kinech daří. Vynález zkázy zatím vidělo v kinech skoro už čtyři tisíce diváků, což je pro téměř 60 let starý film velmi dobrý výsledek. Další dva tisíce lidí si film stáhlo legálně na internetu,“ vypočítával na konci května Ondřej Beránek z Muzea Karla Zemana.
„Velmi dobře se prodává i blu-ray filmu vydaný před Vánoci. Velký zájem o film projevily festivaly po celém světě, Vynález zkázy byl promítán na 12 různých festivalech, včetně tří kategorie A. Přesto není tento projekt o vydělávání peněz jako u klasické distribuce, náklady na restaurování se nevrátí a je možné ho dělat jen na základě podpory dárců. Především díky Nadaci české bijáky, která je největším dárcem a poskytovatelem financí.“ dodal Beránek.
Filmy Karla Zemana spadají do projektu Čistíme svět fantazie, na kterém se podílí vedle nadace a muzea také Česká televize. A právě Muzeum Karla Zemana je důkazem, jak může byznys se starými filmy dobře fungovat.
Zdroj: Jan Januš, http://byznys.lidovky.cz/baron-prasil-a-dalsi-bijaky-v-novem-restaurovani-filmu-vyjde-zhruba-na-milion-18d-/media.aspx?c=A160704_152312_ln-media_onv