Filmový archiv uvede do kin restaurovaný Vláčilův film Adelheid.
Praha, 25.1. 2016 - Národní filmový archiv (NFA) dnes představil digitálně restaurovaný film Adelheid režiséra Františka Vláčila. Komorní psychologické drama reflektující vysidlování Němců z pohraničí má v úterý obnovenou premiéru v Brně a poté vstupuje do běžné kinodistribuce. Je třetím ze série 14 filmů, které NFA digitalizuje a vrací do kin. Dalšími budou v březnu Případ pro začínajícího kata a Postava k podpírání. Způsob, jakým archiv filmy restauruje, dlouhodobě kritizují některá profesní sdružení filmařů.
Děj filmu Adelheid se odehrává krátce po druhé světové válce. Příslušník zahraničního odboje v Británii v podání Petra Čepka je pověřen správou majetku bývalého německého továrníka v pohraničním městečku. Postupně se sblíží s jeho dcerou Adelheid (Emma Černá), krátký vztah je ale vztahem dvou lidí, kteří si nikdy nemohou rozumět. Adelheid je pátý celovečerní film Františka Vláčila, prvním barevným filmem a po Údolí včel jeho druhá spolupráce se scenáristou Vladimírem Körnerem.
"Cílem restaurování je dostat film do podoby co nejbližší té, v jaké ho viděli diváci v době premiéry," řekl před projekcí ředitel NFA Michal Bregant. Archiv při přípravě restaurování zkoumá dobové dokumenty a archiválie, debatuje i s tvůrci, zkoumá dostupné filmové pásy s cílem najít co nejvhodnější materiály pro obraz i zvuk digitalizovaného filmu. V první fázi jsou odstraněna poškození obrazu a zvuku, která vznikla působením času. "Úpravy jasu a barvy obrazu probíhaly s odkazem na referenční kopii i s ohledem na stárnutí materiálu. Celý postup je v souladu s odbornými postupy ve špičkových evropských filmových archivech," uvádí NFA.
Podobu digitálně restaurovaných filmů v NFA kritizuje Asociace českých kameramanů (AČK). Kritizuje údajný vyšší kontrast obrazu a posílení sytosti barev. Někteří členové AČK jsou i členy FITES, na jehož stránce se před dvěma týdny objevil dopis několika významných českých režisérů požadující odvolání Breganta z čela NFA. Z dvacítky signatářů pak Vojtěch Jasný a Drahomíra Vihanová vzali svůj podpis zpět a podobně jako třeba Asociace producentů v audiovizi vyzývají obě strany ke hledání smíru. Podobně se vyjádřil i ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).
"Je třeba vycházet ze skutečnosti, že digitální restaurování má svá pravidla a může být prováděno různými způsoby. NFA je povinen cílit na maximálně věrnou původní podobu filmu," řekl ČTK ke sporu o Adelheid. MK podle něj nemůže z odborného hlediska komentovat výslednou podobu digitálního restaurování. "Určitě je však třeba zároveň respektovat odlišný názor a najít takové řešení, které nebude nadále odbornou veřejnost v této otázce rozdělovat," uvedl Herman s tím, že MK připraví k tématu kulatý stůl.
Kameramani kritizují i fakt, že české filmy se restaurují v maďarských laboratořích; ty ale zvítězily v mezinárodně vypsané soutěži. Odborně práce zaštiťuje NFA. Projekt digitalizace 14 filmů za 26,5 milionu korun je financován z takzvaných norských fondů. Kameramani, z nichž mnozí učí na AMU, mají s Bregantem spor i o projekt, jehož smyslem je najít metodiku pro digitalizaci archivních filmů. Pětiletý projekt začal v roce 2012, jeho nositelem je AMU a jeho náklady 52 milionů korun hradí MK ze svého programu na podporu výzkumu národní kulturní identity (NAKI). Vedení NFA z projektu loni vystoupilo, protože nesouhlasí se zvolenou metodikou digitalizace.
Autor: ČTK www.ctk.cz