Ostře sledované vlaky budou ve Varech digitálně čistší
O dalším filmu, který podstoupí "čištění" rozhodnou i filmoví fanoušci. Na výběr mají dvanáct kandidátů.
Restaurátorské práce na oscarovém filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966 oficiálně začaly. Zástupci Nadace české bijáky, která stojí za celým procesem digitálního restaurování a je jeho finančním garantem, předali společně s režisérem Jiřím Menzelem obrazové a zvukové materiály snímku pražskému studiu UPP. Členem odborné komise, která na průběh digitální obnovy dohlédne, bude kameraman Jaromír Šofr.
"Je vždycky hezké, když se něco dokáže zachovat pro budoucnost. Myslím si, že to je velice užitečná akce. Jsem za to rád a děkuji," komentoval to Menzel. Jeho snímek bude mít obnovenou premiéru v červenci 2014 na 49. ročníku karlovarského festivalu.
Na restaurování se podílejí i tvůrci filmu
Obraz a zvuk jako v době své premiéry v listopadu 1966 získají Ostře sledované vlaky už zhruba za tři měsíce. Za dodržení kvalitativních a technologických standardů digitální obnovy je zodpovědný tým odborníků, které nominovali tři klíčoví partneři projektu. V případě Národního filmového archívu to jsou kurátorka a historička Jeanne Pommeauová, hlavní kurátor sbírek NFA Vladimír Opěla a vedoucí digitální laboratoře NFA Jan Zahradníček.
Ostře sledované vlaky - scéna razítkování.
MFF Karlovy Vary do komise nominoval svého uměleckého ředitele Karla Ocha, technického ředitele UPP Ivo Maráka a vedoucího produkce MFF Karlovy Vary Petra Lintimera. Finančního garanta projektu Nadaci české bijáky v odborné komisi zastupuje zakladatel a předseda správní rady Nadace Petr Šikoš, kameraman Jaromír Šofr a kameraman Milan Chadima.
"Jsem rád, že mohly být zahájeny práce na dalším filmu ze Zlatého fondu české kinematografie. Máme štěstí, že se digitálního restaurování mohou vedle mnoha dalších odborníků zúčastnit také přímo jeho tvůrci," podotkl Šikoš.
Na předání filmu navázala projekce, při které odborná komise společně s režisérem Menzlem vybrala kopii, jež je pro účely digitálního restaurování nejvhodnější. Je totiž důsledkem času nejméně poškozená, nejlépe odpovídá negativu záznamu a poskytuje co nejautentičtější informaci o jasu, barevnosti a kontrastu filmového obrazu.
Další kandidáty vyberou fanoušci
Ostře sledované vlaky jsou v pořadí už třetím snímkem, jehož obnovu finančně zajistila Nadace české bijáky.
Které filmy čekají na digitalizaci?
Intimní osvětlení, 1965, režie: Ivan Passer
Obchod na korze, 1965, režie: Ján Kadár, Elmar Klos
Limonádový Joe, 1964, režie: Oldřich Lipský
Spalovač mrtvol, 1968, režie: Juraj Herz
Kočár do Vídně, 1966, režie: Karel Kachyňa
Démanty noci, 1964, režie: Jan Němec
Sedmikrásky, 1966, režie: Věra Chytilová
Daleká cesta, 1948, režie: Alfréd Radok
Kristián, 1939, režie: Martin Frič
Ucho, 1970, režie: Karel Kachyňa
INFOÚplně prvním snímkem, který však byl z iniciativy karlovarského festivalu a za podpory NFA a ministerstva kultury digitálně restaurován, byla v roce 2011 Markéta Lazarová. Na základě ohlasu pak vznikla Nadace české bijáky s tím, že každý rok shromáždí finance na zrestaurování dalšího významného československého titulu.
Digitalizace se už dočkaliVšichni dobří rodáciVojtěcha Jasného aFormanův snímek Hoří, má panenko.
O tom, který to bude, mohou rozhodnout i filmoví fanoušci. Na stránkách www.bijaky.cz prostřednictvím kampaně Národ sobě - čistíme filmy mohou pomocí 12 transparentních účtů přidružených k 12 vybraným filmům podpořit svého favorita.