Restaurátoři zničili film Adéla ještě nevečeřela, stěžují si kameramani.
PRAHA, 17. 11. 2015 Podobu digitálně restaurovaného filmu režiséra Oldřicha Lipského a scenáristy Jiřího Brdečky Adéla ještě nevečeřela, který se vrací do distribuce, kritizuje Asociace českých kameramanů. Podle jejího prezidenta Marka Jíchy má zcela jiné obrazové řešení, než jaké vytvořili v roce 1977 autoři v čele s kameramanem Jaroslavem Kučerou.
Podle asociace je výsledkem digitálního restaurování „zcela jiný film“, který působí jako nedodělaný polotovar. Pokračuje tak dlouhý spor této profesní organizace s Národním filmovým archivem (NFA) týkající se právě digitalizace klenotů české kinematografie.
Podle ředitele NFA Breganta jsou výhrady kameramanů nepodložené. „Přístup NFA k restaurování je založen na zevrubné znalosti pramenů a především původních filmových materiálů, ne na dojmech a přáních. Je přirozené, že film může působit na některé pamětníky trochu jinak, než jak ho mají uložený v desítky let staré vzpomínce,“ říká Bregant.
Snímek měl 14. listopadu obnovenou premiéru v pražském kině Lucerna. Jeho restaurování v maďarských laboratořích Magyar Nemzeti Filmalap zaštítil odborně i organizačně NFA, finančně je podpořily Island, Lichtenštejnsko, Norsko a české ministerstvo kultury.
Necitlivá úprava
„Už v prvních scénách byla zřetelná necitlivá úprava kontrastu obrazu, tmavé partie byly bez kresby, prázdné černé plochy a nevyrovnaná kolorita uvnitř jednotlivých obrazů svědčí o neprofesionální práci, která zřejmě probíhala bez přítomnosti kameramana a kvalifikované expertní skupiny. Film působí nekonzistentně, jakoby se při realizaci vystřídalo několik kameramanů s rozdílným obrazovým konceptem,“ uvádí se ve stanovisku na webu AČK.
Asociace kritizuje také „absolutní anonymitu“ původců těchto digitalizací. Připomíná, že ve světových restaurátorských centrech bývá pravidlem uvedení jmen restaurátorů a spolupracujících kameramanů jako potvrzení profesionální úrovně odvedené práce.
Spolupráci s maďarskými partnery si ředitel NFA Michal Bregant již dříve pochvaloval. Podle něj jde při digitalizaci o to, aby restaurátoři citlivě odstranili nečistoty a poškození, která materiál časem utrpěl, a znovu navrátili jeho původní podobu. Software ale nesmí setřít typické znaky, jako je třeba hrubší obrazové zrno, slepky nebo vpisky na konci jednotlivých dílů, které ke starším filmům patří. Na projekt digitalizace za 26,5 milionu korun vypsána mezinárodní soutěž vycházející ze zákona o veřejných zakázkách.
ČTK
dne:17.11.2015
Zdroj: http://www.lidovky.cz/restauratori-znicili-lispkeho-adelu-stezuji-si-kameramani-pou-/kultura.aspx?c=A151117_130851_ln_kultura_ELE