Rodáci i agenti, Jasmína a doktorova beznaděj
(31.7.2013 - Pražský deník)
Nové filmy: Woody Allen ve formě, Jasného vesnická kronika, Helen Mirrenová znovu s kvérem a adaptace románu Yasminy Khadry
Praha – Pět čerstvých novinek a jedna obnovená premiéra zrestaurovaného filmu. To je šestice titulů, jež se zítra objeví v kinech.
Je to už čtyřiačtyřicet let, kdy se na plátně představili poprvé. Teď se díky úsilí vedení karlovarského festivalu, Národního filmového archivu a Nadace české bijáky Všichni dobří rodáci vracejí. Lyrická, ale nesmlouvavá kronika jednoho z bolestných období 20. století se v nové digitální kvalitě předvedla na konci června ve Varech, teď vstupuje do distribuce. „Jen zírám a říkám si, jestli je dnes ještě možné zachránit umění za peníze. Jsem upřímně překvapen, že se našli tací, kteří do toho investují,“ neskrýval dojetí režisér Vojtěch Jasný po projekci filmu. „Film vypadá skvěle, neměnil bych na něm absolutně nic.“
Jasného zážitky z rodné Kelče
Příběh a postavy jsou z větší části inspirovány zážitky Jasného z rodné Kelče. Pro velkou vzdálenost městečka od Prahy tehdy ale bylo nutné najít pro natáčení jinou obec blíže Praze. Režisér navíc potřeboval nejen fotogenické místo pro velké celky a poetické záběry vesnice a krajiny, ale také otevřené místní rodáky, kteří pochopí, o co v příběhu jde.
Hledání se protahovalo a režisér začínal propadat skepsi. Kameraman filmu Jaroslav Kučera pak navrhl návštěvu kartografického ústavu, kde s Jasným probírali stovky pohlednic a panoramat českých a moravských vesnic. Až objevili Bystré na Českomoravské vysočině. A tady celý film s Radoslavem Brzobohatým, Vlastimilem Brodským, Věrou Galatíkovou, Waldemarem Matuškou, Vladimírem Menšíkem a dalšími natočili.
Ze zahraničních premiér je nejzajímavějším překvapením film Woodyho Allena, který se po evropských zastávkách vrátil do oblíbeného New Yorku. Jasmíniny slzy (Blue Jasmine) sice rozhodně nenabízejí autorův známý úlevný humor, spíše z nich místy pěkně mrazí, potvrzují ale, že osmasedmdesátiletý filmař mástále co říct. Studie zralé ženy, jež ztratí lehce nabytý životní standard a odmítá si to přiznat, patří určitě k tomu lepšímu v Allenově tvorbě. I díky vynikající Kate Blanchettové. Ze světa špionážních parodií míří k divákům už podruhé hrdinové z RED. Penzionovaní, leč stále ostří agenti v čele s Brucem Willisem, Helen Mirrenovou a Johnem Malkovichem mají pořád přesnou mušku. A v kombinaci s Catherine ZetaJonesovou coby ruskou špionkou je to sestava k pohledání. Zvlášť když jim ani tentokrát nechybí pěkně černý humor. Černá vdova přichází z libanonských studií. Režisér Ziad Doueiri natočil adaptaci bestselleru alžírského autora Yasminy Khadry, zkoumajícího morální dilema lékaře, jenž se potýká se zničujícím zjištěním, že žil donedávna ve svazku s atentátnicí.
A máme také po delší době možnost nahlédnout do tvorby bulharských filmařů, konkrétně do dílny Kamena Kaleva a jeho druhého filmu Ostrov. Pár milenců přivede náhoda do míst, které nečekaně prověří jejich vztah. Horko i neodbytná minulost přimějí dvojici přiznat si skryté obavy, jež zpochybňují oboustranné city.
Kvůli nedodělané koupelně?
Poslední novinkou v kinech jsou americké Drsňačky. Prvoplánová akční komedie Paula Faiga, jenž se podílel mj. na televizním sitcomu Kancl, ale neskýtá žádné jiskřivé osvěžení. Naopak, zápletka kolem dvou žen zákona, jež musí proti své vůli spojit síly, aby dopadly vraha, je hodně předvídatelná a bez nápadů. Nezachraňují to ani ústřední hráčky – Melissa McCarthyová marně těží humor z fyzické nadměrnosti a Sandra Bullocková patrně kývla na scénář jen kvůli nedodělané koupelně. Otázka je, jestli jí tenhle propad za to stál.